Wspinaczka staje się coraz częściej wybieraną formą ruchu dla osób w spektrum autyzmu. Powstaje zatem pytanie – co wspinaczka ma w sobie takiego, że osoby z autyzmem, którzy uprawiają wspinanie ciągle przybywa – odpowiedź najdziecie w poniższym tekście

Po pierwsze kwestie fizyczne –

Wspinanie jest formą aktywności fizycznej, która przez wykorzystanie własnego ciężaru ciała, aktywizuję większość partii mięśniowych.

Bardzo angażuje mięśnie głębokie, które odpowiadają za prawidłową postawę ciała oraz koordynacje –szczególnie mięśnie głębokie brzucha, które wpływają bezpośrednio na postawę ciała.

Dodatkowo przez wzmożoną pracę kończyn górnych w znacznym stopniu poprawiają się zdolności manualne.

Wspinaczka w dużym stopniu angażuje mięśnie, które na co dzień są izolowane, stąd znaczna poprawa postawy ciała oraz zakresu ruchów. Również można zauważyć zwiększenie ruchomości w stawach. Wspinaczka w dużym stopniu angażuje mięśnie, które na co dzień są izolowane, stąd znaczna poprawa postawy ciała oraz zakresu ruchów ruchów. Można również zauważyć zwiększenie ruchomości w stawach. 

Wspinaczka dzięki możliwości skalowania trudności, pozwala na prowadzenie zajęć dla każdej osoby bez względu na jej sprawność i dopasować trudność do indywidualnych możliwości uczestników zajęć.

Dla uczestnika zajęć oznacza to, że traktując wspinaczkę jako świetną zabawę, przy okazji odbywa zdrowy i pożyteczny trening fizyczny (świadomie lub nieświadomie).

Po drugie – aspekt emocjonalno-społeczny 

Wspinaczka może wpływać na różne cechy związane z spektrum autyzmu w sposób pozytywny, pomagając w rozwijaniu umiejętności społecznych i sensorycznych. 

  1. Rozwój kontaktu społecznego: 
    Praca w zespole przy asekuracji czy podczas wspólnego rozwiązywania trudności na ścianie może sprzyjać nawiązywaniu kontaktu fizycznego i interpersonalnego, nauka zaufania do drugiego człowieka i współpracy.

  2.  

  3. Rozwijanie zdolności do inicjowania kontaktu i wspólnej zabawy: Forma aktywności grupowej, gdzie dzieci wspólnie planują i realizują gry, zabawy oraz wspinanie, wymieniają pomysły i strategie, pomaga w rozwijaniu umiejętności społecznych.

  4. Wspomaganie integracji sensorycznej: Wspinaczka to doświadczenie sensoryczne, które angażuje dotyk, wzrok i równowagę. To może być korzystne dla dzieci z różnymi reakcjami sensorycznymi, pomagając w ich integracji sensorycznej.
    Wspinaczka może stopniowo wprowadzać dzieci do różnych bodźców sensorycznych, pomagając im stopniowo tolerować nowe doznania.

  5.  

  6. Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych: Praca zespołowa, omawianie strategii czy ustalanie planu wspinaczki może rozwijać umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

  7. Przełamywanie sztywności i przyzwyczajeń: Wspinaczka, jako aktywność dynamiczna i zmieniająca się, może pomóc w przełamywaniu sztywności związanej z autyzmem, szczególnie w kontekście akceptacji nowych wyzwań i sytuacji.

  8. Rozwijanie umiejętności przyjmowania perspektywy: Wspinaczka wymaga analizy trasy, przewidywania ruchów oraz zrozumienia perspektywy innych uczestników. To może pomagać w rozwijaniu umiejętności społecznych i empatii.

  9. Zachęcanie do dialogu i dzielenia się zainteresowaniami: Dzieci angażujące się w wspinaczkę mają szansę dzielić się swoimi osiągnięciami, strategiami czy emocjami z innymi. To może wspomagać komunikację i budować więzi.

  10. Kształtowanie samodzielności: Wspinaczka to aktywność, która wymaga podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów i pokonywania trudności. To może pomóc w rozwijaniu umiejętności samodzielności. Dążenie do celu, radość z osiągnięcia szczytu i systematyczności.

  11.  
  12. Rozwijanie umiejętności adaptacyjnych: Wspinaczka, ze względu na swoją zmienną naturę, może pomóc w kształtowaniu zdolności adaptacji do różnych sytuacji i zmian, a także radzenie sobie z trudnościami, przeszkodami czy lękami.

Wspinaczka w odróżnieniu od wielu sportów w znacznym stopniu rozwija uczestnika zajęć pod względem emocjonalno-społecznym.

Tylko kilka z wielu czynników psychicznych rozwijanych podczas zajęć.
Wspinanie wymaga zaufania do drugiego człowieka, wiary w swoje umiejętności i zrozumienia własnego ciała. 

Dla osób z autyzmem jest to bardzo ważna płaszczyzna, na którą kładziony jest bardzo duży nacisk na zajęciach.
W miarę upływu czasu widać znaczące postępy szczególnie w obszarze dążenia do celu, ponieważ podczas zajęć bardzo łatwo skalować poszczególne wyzwania.

Wspinaczka jest również świetną formą aktywności dla osób, które często boją się lub oporują przed nowymi rzeczami. Bardzo łatwo wtedy „zadaniowo” skłonić daną osobę do wspinania.

Przedstawione wyżej przykłady są powodem ciągłego wzrostu liczby zajęć dla osób z autyzmem oraz sprawiają, że wspinaczka dla osób niepełnosprawnych oraz z zaburzeniami rozwojowymi, staje się bardzo popularną formą terapii.

Zapraszamy na zajęcia 🙂 —>>> https://sprawnewspinanie.pl/wspinaczka-dla-osob-z-zaburzeniami-rozwojowymi/ <<<—

www.facebook.com/sprawnewspinanie
794 366 066
biuro@sprawnewspinanie.pl

+48 506 108 411

SprawneWspinanie@gmail.com
Formularz kontaktowy

Korzystanie z formularza jest dobrowolne i łączy się z akceptacją regulaminu i polityki prywatności
Administratorem Danych jest Fundacja Sprawne Wspinanie – ul. Adama Bochenka 12B/14 30-693 Kraków,
NIP 6793212093. Dane w formularzu kontaktowym będą przetwarzane w celu odpowiedzi na przesłaną wiadomość. 

Przewiń do góry